گروه: اخبار استان خبر: 104110 / تاریخ انتشار : 1396/9/7 ساعت : 12:43

رانندگان ناشی، جاده های مرگبار و خانواده های عزادار در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

جاده های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، کمبود علایم راهنمایی و رانندگی و بی توجهی رانندگان به قوانین و مقررات روزانه، ماهیانه و سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می فرستند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 700 هزار نفر در جنوب غربی ایران قرار دارد که با دلیل کم عرض بودن جاده های ارتباطی، کمبود بزرگراه و خطای انسانی سهم قابل توجهی از تلفات انسانی و مالی را به خود اختصاص داده است.

امروزه جاده ایمن و استاندارد و دارای علایم راهنمایی و رانندگی مناسب در کنار توجه رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند در کاهش تصادفات جاده ای و جلوگیری از تلفات انسانی و خودرویی جلوگیری کند.

راننده های ناشی و جاده های ناایمن

توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد و عدم برخورداری از جاده های ایمن در کنار سایر شاخص هایی مانند بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی موجب شده است تا روزانه در سطح جاده های ارتباطی این استان اخباری مبنی بر واژگونی و تصادف به گوش برسد و خانواده های زیادی نیز در این تصادفات عزادار شوند.

گرچه احداث تونل در گذشته برای کاهش مسیر ارتباط شهرها توانست در جاده های کوهستانی استان اندکی از شمار تصادفات بکاهد اما همچنان روند مرگ و میر بر اثر حوادث جاده ای در این استان افزایش را نشان می دهد.

مسئولان اداره کل راه و شهرسازی علت نبود جاده های ایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد را کوهستانی بودن جاده ها و هزینه بر بودن آنها عنوان می کنند که تا اندازه ای به حق بوده اما اینکه سالانه شمار زیادی از مردم استان و سایر نقاط کشور که از این جاده های ارتباطی عبور می کنند و با یک تصادف جان خود را از دست می دهند را نیز باید مدنظر قرار داد و به دنبال فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها برای تردد آسان مردم بود.

یکهزار و 926 مصدوم و 78 کشته تنها در مدت پنج ماه

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد سوانح رانندگی در پنج ماه سال جاری در این استان یکهزار و 926 مصدوم و 78 کشته بر جای گذاشت.

کامروز امینی ادامه داد: در پنج ماه امسال همچنین یکهزار و 326 مرد و 600 زن بر اثر سوانح جاده ای مصدوم شده اند.

البته بعداز این مدت نیز شمار تصادفات جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته و در طول سه ماه از شهریور تا آبان نیز شمار زیادی در این جاده های ارتباطی کشته و زخمی شده اند که به زودی آمار انها توسط مسئولان مربوطه منتشر خواهد شد.

جاده های گچساران به بهبهان و یاسوج به اصفهان از پرخطرترین جاده های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می روند که به دلیل حجم زیاد تردد در این جاده های ارتباطی میزان تلفات و تصادفات جاده ای نیز در انها بیشتر است.

جاده هایی که می کشند و اعتباراتی که تزریق نمی شود

در سالهای اخیر روند جاده سازی و دو بانده کردن جاده های ارتباطی با فشار رسانه ها و میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد اندکی شتاب گرفت اما به دلیل نبود اعتبار برخی پروژه ها تا ماه ها راکد می شد و پیمانکار نیز فعالیت خود را منوط به دریافت مطالبات معوق می دانست.

در مدت راکد شدن پروژه ها بسیاری از رانندگان و عابرانی که در سطح این جاده ها در حال احداث تردد می کردند جان خود را از دست دادند که میتوان نمونه عینی آن را، جاده یاسوج بابامیدان حدفاصل دهستان دشتروم عنوان کرد.

و یا می توان به جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت که جزو طرح های سفر مقام معظم رهبری در خرداد سال 73 به استان کهگیلویه و بویراحمد است اشاره کرد که پس از 23 سال همچنان در پیچ و خم اعتبارات استانی و ملی سرگردان بوده و به طور کامل به اتمام نرسیده است.

جاده های زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه روستایی و شهری وجود دارد که یا محتاج زیرسازی، آسفالت و بهسازی هستند اما یا عزمی در مدیران برای کار نیست یا هم اعتبار بهانه ای می شود تا همچنان ناهموار بمانند.

نگرانی مردم روستاها و برخی شهرها از جاده های غیر استاندارد

کشته شدن شمار زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد در تصادفات جاده های روستایی و شهری در سال های اخیر تا کنون موجب شده است تا در سفرهایی که مسئولان کشوری و استانی به مناطق روستایی و عشایری استان دارند موضوع جاده مناسب را از مهمترین خواسته های خود اعلام کنند.

متاسفانه در حوزه روستایی روند جاده سازی و ایمن کردن انها به کندی پیش می رود و به عنوان نمونه می توان به جاده ارتباطی شهر مارگون بویراحمد حدفاصل حرم امامزاده بی بی خاتونین (س) تا راهداری مارگون که تنها 7 کیلومتر است اما هشت سال از روند احداث آن می گذرد اشاره کرد و حدیث جاده سازی در این استان را مشاهده از بر شد.

آموزش، فرهنگ سازی و نبود زیرساخت حلقه مفقوده در کهگیلویه و بویراحمد

به نظر می رسد کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه و پیشرفت در کنار توجه ویژه به بحث آموزش و زیرساخت های فرهنگی، نیازمند جاده های ارتباطی مناسب برای شناساندن ظرفیت های خود به سایر مناطق کشور است چیزی که در طول سالهای متمادی از آن غفلت شده است و تنها در جلسات و محافل از ان صحبت به میان می آید و بعد هم به فراموشی سپرده می شود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/200

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.