گروه: اخبار استان خبر: 186761 / تاریخ انتشار : 1400/3/27 ساعت : 19:05

عملیات ها و تاکتیک های روانی در انتخابات

به ویژه وقتی که در آستانه انتخابات، مردم گرفتار مشکلات فراوان اقتصادی باشند، برای جناحی که قبلا وعده حل این مشکلات را داده بود، بهترین راه، منحرف کردن ذهن مردم از مشکلات و وعده های قبلی و هدایت انرژی و احساس مردم به سمت موضوعات فانتزی است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس تقوی (نسرا -نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)- بسیاری از مردم کشور ما، بارها فضای انتخاباتی را تجربه کرده اند و به خوبی یک متخصص جنگ روانی از ترفندهای قدرت طلبان برای تحریف اذهان عمومی و جهت دهی به افکار مردم اطلاع دارند. نزدیک شدن به انتخابات جدید، فرصتی برای بازگویی برخی از این ترفندهاست.

 
برخی از جریان های سیاسی، استفاده از هر راهکاری را برای به قدرت رسیدن مجاز می دانند و در آستانه انتخابات، طرح های برنامه ریزی شده ای را اجرا می کنند.
 
ممکن است در شرایط عادی، پخش شدن یا پخش نشدن یک مصاحبه فانتزی و تفریحی موضوع مهمی برای مردم نباشد، اما همین جریان های سیاسی می توانند آن را به دغدغه مهم مردم تبدیل کنند.
 
به ویژه وقتی که در آستانه انتخابات، مردم گرفتار مشکلات فراوان اقتصادی باشند، برای جناحی که قبلا وعده حل این مشکلات را داده بود، بهترین راه، منحرف کردن ذهن مردم از مشکلات و وعده های قبلی و هدایت انرژی و احساس مردم به سمت موضوعات فانتزی است.
 
این راهکار، وقتی با پوشش خبری وسیع و مظلوم نمایی همراه باشد، تاحدودی جواب می دهد و کاری می کند که حتی یک کارگر یا کارمند تعدیل و بیکار شده و بدهکار، بجای جستجوی راهکاری برای حل مشکل خود، انرژی و ذهن و فکرش را درگیر آن موضوع فانتزی کند و دغدغه اش این شود که چرا آن مصاحبه سرگرم کننده پخش نشده است. رسانه های وابسته به این نوع قدرت طلبان حتی از دروغسازی نیز بهره می برند و می توانند ادعا کنند که سیلی از انتقادها و اعتراض ها بخاطر پخش نشدن آن مصاحبه فانتزی براه افتاده است. آنچنان که گویی اکثریت مردم دغدغه ای ندارند و بزرگترین مسئله آنها پخش شدن یا پخش نشدن یک مصاحبه تفریحی و سرگرم کننده بوده است.
این ترفند، نمونه ای از مجموعه روش های جنگ روانی در آستانه انتخابات است که برخی از آنها به این شرح است:
 
 مرجع سازی خبری و در اختیار گرفتن ذهن، وقت و اعتماد مخاطب
 
این روش این روزها در شبکه های اجتماعی به وفور دیده می شود.
 
 تخریب و تضعیف حریف و گفتن از خوبی های خود
 
در همین مثال ذکر شده می توان به وضوح تخریب حریف یا نهادها و اشخاصی که ممکن است مانع یکه تازی جناح سیاسی شوند، دیده می شود. حمله به صدا و سیما به علت اینکه دربست در اختیار انحصارطلبان مدعی بی طرفی قرار نمی گیرد، همواره در سال های اخیر یکی از اصول تبلیغاتی این گروه ها در آستانه انتخابات بوده 
 
موضوع استفاده از بانوان در کابینه خود
 
توجه و تاکید روی مشارکت زنان در انتخابات یا سایر عرصه های اجتماعی به هیچ وجه نکته بدی نیست و اتفاقا مورد تاکید فرهنگ و دین ما قرار دارد و زنان در کشورما در تمام عرصه ها با شایستگی فعالیت می کنند.
در شرایطی که زنان جامعه ما حتی تا مسند وزارت نیز می رسند و در حال حاضر نیز بسیاری از پست های مهم کشور را آنها اداره می کنند، وانمود کردن به طرفداری از زنان، فقط تلاشی فریبکارانه برای جلب توجه بیشتر است.
 
 برداشت جناحی از قانون و حمله به نهادهای قانونی
 
اینکه بخشی از یک قانون را پررنگ کرده و بخش های دیگر آن را نادیده بگیریم، می تواند حتی جرم و جنایت ما را هم بدون اشکال نشان دهد. وقتی چنین موضوعی ممکن است، طبیعی است که سو استفاده سیاسی از برداشت گزینشی از قانون نیز بسیار راحت تر می شود. همچنین حمله به نهادهای قانونی که می توانند مانع کامیابی گروه سیاسی شوند نیز از ترفندهای انتخاباتی است، اما چون بارها و بارها تکرار شده، اغلب مردم با آن آشنایی دارند.
 
شورای نگهبان همیشه در آستانه انتخابات آماج هجمه و حملات کسانی قرار می گیرد که این نهاد قانونی را مانع کامیابی خود می دانند.
 
 دوقطبی سازی و تاکید روی اینکه ما خوبیم
 
باوجود اینکه انواع دیدگاه ها در عرصه سیاسی کشور وجود دارد، جناح های قدرت طلب می کوشند فضا را دوقطبی کرده و با بد دانستن همه بجز خود، خودشان را خوب و منجی وانمود کنند.
 
 برچسب زدن و تکرار برخی کلمات روی افراد
 
اغلب افراد گمان می کنند که غیرممکن است کسانی که سابقه بگیر و ببند و کتک زدن مردم و خفه کردن منتقدان و مخالفان را دارند، ژست اشخاص طرفدار آزادی بیان و لیبرال را بگیرند، اما واقعیت این است که در دنیای قدرت طلبی به هر قیمت، با تبلیغات فراوان و ترفندهای تبلیغاتی می توان چنین فضایی را بوجود آورد. حتی می توان نام گروه یا جناحی که اعضایش چنین تفکر و سابقه ای دارند را، آزادیخواه گذاشت. این فضا نتیجه تنها یکی از ترفندهای انتخاباتی است.
 
 کمپین سازی
 
گاهی در آستانه انتخابات، افرادی که در طی سال دوران بازنشستگی را سپیری می کنند و یا به کارهای اقتصادی خود می پردازند، در رسانه ها ظاهر شده و به نفع جریان سیاسی خود تبلیغ می کنند. همراه با این ظاهر شدن های ناگهانی، سخنرانی ها و میتینگ ها هم به ویژه در جمع دانشجویان و هنرمندان زیاد می شود. این رفتار به خودی خود نه تنها نکته منفی ندارد، بلکه لازمه گرم شدن بازار انتخابات و حتی روشنگری نیز هست و به نوبه خود، از ملزومات جامعه مردمسالار است، اما وقتی قرار باشد از جوانان کشور فقط به عنوان پیاده نظام قدرت طلبان و اهرم فشار در مواقع خاص استفاده کرد، طبیعی است که مورد قبول هیچ شخص یا گروه صادقی قرار نمی گیرد و میتواند آفتی در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور باشد.
بسیاری از این اقدامات و شعارها، به خودی خود حرکتی مثبت و از ملزومات برپایی انتخاباتی فراگیر و پرشور است، اما آنچه که باعث می شود همین رفتارها در فهرست ترفندهای جنگ روانی قرار گیرند، سواستفاده از فضیلت طلبی انسان ها و تلاش برای فریب دادن آنهاست.
 
 
فضای مجازی
رهبر معظم انقلاب صحنه موجود فضای مجازی و سرمایه‌گذاری و تحرکات دشمنان در این فضا را به صحنه جنگ تشبیه کرده و علاوه‌بر تأکید مکرر بر حیاتی بودن و قوی شدن در فضای مجازی برای کشور فرموده‌اند: «قوی شدن کشور جزو هدف‌های ما است... ابعاد قوّت ابعاد وسیعی است... امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه‌ دنیا؛ و قوّت در این [زمینه] حیاتی است» (۳/۱/۱۳۹۹)، ایشان همچنین از لزوم داشتن آرایش جنگی در این حوزه سخن گفته‌اند:«امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند... [دشمن] از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ بخش‌های مختلف» (۱۱/۲/۱۳۹۸).
 
انتهای پیام/
تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.