
قریب چهار سال از کلنگ زنی تقاطع غیر همسطح مهریان میگذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پروژههای در هالهای ابهام است و این پروژه در خواب زمستانی فرو رفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»عملیات اجرایی مسیر خطرناک یاسوج به اقلید «تقاطع تنگ مهریان» معروف به سهراهی مرگ شهریورماه سال ۹۹ کلنگ زنی شد؛ هرچند یکزمان تقریبی 24ماهه برای تکمیل این پروژه حیاتی اعلامشده بود، اما فرسایشی شدن این پروژه و معارضات بیشمار محیطی در نزدیکی این پروژه امروز باعث شده که این طرح هماینک ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و طبق اعلام مسئولان استانی با تزریق ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تا آخر فروردینماه سال 1404 به بهرهبرداری خواهد برسد.
باید بدانیم که تقاطع تنگ مهریان مسیری بسیار خطرناک و حادثهخیز است که به دلیل آنچه کمبود اعتبار و معارضهای محلی «حدود ۸۸ معارض» با سرعت لاکپشتی پیش رفته و امروز به دلیل نبود بودجه و از سویی دیگر معارضات محلی در خواب زمستانی فرورفته است.
کابوس سهراهی مرگ کی پایان مییابد
از سویی دیگر جاده یاسوج به اقلید «تقاطع غیر همسطح در تنگ مهریان» یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغهای زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب میشود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.
همچنین عدهای این مسیر را برای رسیدن به سی سخت با توجه به مسیر اصلی این شهر در دامنههای دنا انتخاب میکنند و از سوی دیگر پیست اسکی کاکان،باغات کاکان و حتی آبشار مارگون هم در نزدیکی این منطقه واقعشده که باعث شده حجم زیادی از تردد در این منطقه وجود داشته باشد.
امروز شاهد صدها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد اما ناایمن به وقوع پیوسته که حکایت از ضرورت توجه بیشازپیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثهخیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
چهار سال از کلنگ زنی این پروژه گذشت
حال قریب چهار سال از کلنگ زنی تقاطع غیر همسطح مهریان میگذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پروژههای در هالهای ابهام است و پیشرفت لاکپشتی آنهم نتوانسته است باعث خوشحالی شهروندان شود.
سهراه مرگ، نامی است که برخی رسانهها برای سهراهی یاسوج-اقلید-مهریان انتخاب کردهاند. احداث تقاطع غیره مسطح در این مکان در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد.
این استان آزاد راه ندارد
باید دانست که کهگیلویه وبویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حملونقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجادشده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سالها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایهگذاری چند برابری برای جادهسازی عملیات راهسازی در آن بهکندی صورت میگرفت اما در دوست سیزدهم شهید رئیسی شاهد شتاب بخشی در این زمینه بودیم و شاهد بودیم که چندین پروژه بزرگ ازجمله پاتاوه به دهدشت در دولت شهید رئیسی به اتمام رسید.
سرعتی لاکپشتی دوای درد نیست
حال در آخرین شواهد میدانی،شاهد هستیم که این در خواب زمستانی فرورفته و عزمی برای تکمیل آن نیست ، برخی ضعف در تزریق بودجه و برخی همکاری نکردن مسئولان در راستای رفع معارضات را از دو دلیل مهم این پروژه میدانند، پروژهای که تکمیل آن میتواند میزان بسیار زیادی از سوانح در این منطقه و حتی مرکز استان را کاهش دهد.
واکنش استاندار به مستهلک شدن یک پروژه
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در آخرین بازدید از این پروژه گفته است: پروژه رفع نقاط حادثهخیز محور یاسوج- اقلید به طول چهار کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد همراه است.
یدالله رحمانی افزوده است: اعتبار این پروژه ۴۴۰ میلیارد ریال بوده و برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص تا آخر فروردینماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی تأکید کرده است: از مدیرعامل برق استان خواستار جابجایی پایههای برق که مانع از پیشروی این پروژه بود شدهایم و این شرکت قول داده تا اویل دیماه تیرهای شبکه برق جابهجا شوند.
رفع معارض پروژه سه راهی مهریان با ورود دادستان
پروژه تقاطع غیر همسطح تنگ مهریان که تصرف معارضان بوده باعث کند شدن روند فیزیکی و تعطیلی پروژه شده که در همین راستا با ورود دادستانی قسمتهایی از این پروژه نیز رفع معارض شد.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا نیز گفته است: دستگاه قضایی استان در مسیر پیشرفت و توسعه استان و مواردی که با حقوق عامه مردم مرتبط است با هیچ فرد یا گروهی مماشات ندارد.
سید وحید موسویان تصریح کرده است: تأخیر در اجرای پروژههای ملی، موجب بروز خسارت به بیتالمال بوده و همه ما بهعنوان افرادِ سهیم در توسعه و آبادانی کشور، باید به بهترین شکل ممکن در این راستا نقشآفرینی کنیم.
وی ادامه داده است: این محور یکی از نقاط حادثهخیز در استان است که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده و ساماندهی آن، از اهمیت خاصی برخوردار بوده که با تکمیل این پروژه از بار ترافیکی و حادثه کاسته خواهد شد.
حال باید این مسئله را به مسئولان ذیربط گوشزد کنیم که این طرح یکی از پروژههای راهسازی در استان بوده که امید است هر چه سریعتر این محور به بهرهبرداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقعشده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک درزمینهٔ سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- آتش، مهمان ناخوانده جنگلهای لنده
- پایتخت کهگیلویهوبویراحمد درگیر مشکلات زیربنایی
- ابتلای دو نفر به سیاهزخم در یاسوج
- املاک بلااستفاده، فرصتی طلایی برای سرمایهگذاری و توسعه
- چرا نباید غنیسازی صفر شود؟
- از مهمانی شیرینی تا لبخند شهروندان
- نوجوان کهگیلویهوبویراحمدی در اردوی تیم ملی
- «سد کوثر»؛ ثمره راهبردی سفر رهبر انقلاب+ تصاویر
- پایان محرومیت؛ پروژههای عمرانی سرآسیاب یوسفی کلید خورد
- زخمی بر چهره شهر و سوهان روح شهروندان
- مشاهده بیشتر