رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/13 Friday - 2024 04 October الجمعة ، 1 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-06-09 21:51 شماره خبر : 6862 https://sobhezagros.ir/short/4kK3g 0
نوستالژی‌های فراموش شده؛

عملیات اجرایی تله‌کابین یاسوج از ۱۲مهر سال ۱۳۹۲ آغاز شد، اما باگذشت حدود یک دهه پیشرفت آن حدود ۳۰ درصد است و ساخت این طرح به‌عنوان مطالبه به‌حق مردم در پایتخت طبیعت ایران نیمه‌کاره مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» قرار بود رویای نشستن در تله‌کابین یاسوج بر بالای کوه‌های دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج در میان ابرها و مه صبحگاهی در هوای پاک و دل‌انگیز پایتخت طبیعت ایران،قله دو گوش و دوریاب پایتخت طبیعت به واقعیت تبدیل شود اما این مهم تنها در حد یک مطالبه باقی‌مانده  و همکاری نکردن بانک‌های عامل با سرمایه‌گذار و نوسانات بازار ارز این رویا را در حال حاضر به رو فراموشی برده است.

بیش از یک دهه از کلنگ زنی تله کابین بشار گذشت

آغاز مطالعات طرح تله‌کابین واقع در پارک جنگلی یاسوج از سال ۸۶ آغاز شد و کلنگ ساخت آن در سال ۹۲ به زمین زده شد و قرار بود در ۳۶ ماه تکمیل شود که وعده سی‌وشش ماهه به یک دهه رسیده است و امروز نیز خبری از آن به گوش نمی‌رسد.

عملیات تله‌کابین یاسوج در مسیری به طول هزار و ۵۰۰متر فقط حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوری‌ای واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش‌بینی و طراحی‌شده و قرار بر این بود که این تله‌کابین در 6کیلومتر تا قله‌های دنا و کاکان امتداد داشته باشد.

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

به گفته مسئولان پیشین میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این طرح را افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال اعلام کرده بودند که با توجه به نوسانات صورت گرفته در بازار شاید بیشتر از این مقدار نیز باشد.

بر اساس گفته مسئولان پیشین ۱۵۰میلیارد ریال از این میزان اعتبار تسهیلات بانکی و مابقی نیز سهم آورده سرمایه‌گذار بوده و تمام مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز دریافت شده است.

ده سال  فقط 30درصد پیشرفت فیزیکی

بد نیست بدانیم که حدود چهار هزار مترمربع زمین در اطراف تله‌کابین برای احداث یک مجتمع فرهنگی و توریستی هم اختصاص‌یافته بوده  که تاکنون تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ادامه اجرای این طرح هم خبری نیست و این مسئله را می‌رساند که شاید این پروژه در ذهن مسئولان امر به فراموشی سپرده‌شده باشد.

باید بدانیم که توجه ویژه به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار منتهی خواهد شد، ازاین‌روی گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام‌گرفته است و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه سرزمین چهارفصل و هم‌زیستی شهر یاسوج و سی سخت در دامان زاگرس همیشه استوار، این ظرفیت می‌تواند توسعه درخشانی را برای این دیار رقم بزند، که متأسفانه هیچ‌گونه برنامه مدونی در این راستا در این استان دیده نمی‌شود.

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

امروز صنعت گردشگری یکی از پول‌سازترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می‌رود اما ما همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته‌ایم، اما اگر به چشم‌انداز کوتاه‌مدت ،میان‌مدت و بلندمدت میتوان برای این مهم دست یافت که این مهم می‌تواند پله‌های ترقی توسعه این دیار را رقم بزند.

توسعه فراموش شده اشتغال در سرزمین چهارفصل

برای نمونه با اجرای طرح تله‌کابین یاسوج حداقل برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و چند هزار شغل به‌صورت غیرمستقیم اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد و تا حدودی گره کور بیکاری در استان آزادتر خواهد شد.

یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد شهری که به نام پایتخت طبیعت معروف شده است اما از بسیاری زیرساخت‌های اولیه درزمینهٔ توسعه گردشگری محروم است،هرچند که جاذبه‌های بکر و زیبایی همچون آبشار یاسوج، پارک جنگلی، تنگه مهریان، تنگ گنجه‌ای، سد شاه قاسم و چندین چند پروژه دیگر در این دیار خودنمایی مکند ، اما همچنان درزمینهٔ گردشگری این دیار لنگ میزند و پروژه‌های بالقوه گردشگری در این سرزمین به دلیل برخی مشکلات اداری همچنان نیمه‌کاره رهاشده‌اند.

ماجرای راکد ماندن این پروژه چیست؟

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها تله کابین است اما با این که خط تله کابین خریداری شده این طرح همچنان نیمه کاره مانده است و برخی مشکلات سرمایه‌گذار با منابع طبیعی در این زمینه باعث شده که این پروژه در حال حاضر راکد بماند.

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

باید بدانیم که توجه ویژه به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار منتهی خواهد شد و با توجه به مواهب خدادادی در شهر یاسوج، این صنعت می‌تواند توسعه بسیار بالقوه‌ای به این دیار درزمینهٔ های اشتغال و سرمایه‌گذاری ببخشد که در این زمینه باید برخی از تنگ‌نظری‌ها را کنار گذاشت.

از سویی دیگر گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام‌گرفته است مصنعت گردشگری یکی از پول‌سازترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می‌رود اما ما همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته‌ایم و به این اقتصاد مهم و گران‌سنگ در پایتخت طبیعت نگاه ویژه‌ای باز نکرده‌ایم.

پای لنگ توسعه گردشگری در استان

از سویی دیگر با ایجاد هتل، مجتمع‌های گردشگری در این سایت تله‌کابین و ایجادِ این تله‌کابین بر فراز دنا و آبشار یاسوج و اتصال آن به کاکان و کوه دنا، چشم‌اندازی وسیع در صنعت توریسم در این دیار بازگشایی خواهد شد که ثمره و توسعه‌اش برای این دیار باورناپذیر خواهد بود، اما...

بر اساس گفته‌های سرمایه‌گذار این طرح، در همان روزهای آغازین شروع فعالیت ۲ و نیم میلیون یورو درزمینهٔ خرید خط تله‌کابین توسط وی هزینه شده است و به‌گونه‌ای این سرمایه‌گذاری در تله‌ای از فراموشی سال‌ها رهاشده بود.

چرا وعده های آقای معاون عملی نشد

در همین زمینه  معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور دولت سیزدهم  در بازدید از پروژه در حال ساخت تله‌کابین یاسوج گفته بود که تخصیص اعتبار از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت در سطح ملی برای پروژه تله‌کابین یاسوج پیگیری می‌شود.

محسن کوشش تبار افزوده بود: مشکلات پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذار این پروژه در جلسه مشترک بانک عامل، سرمایه‌گذار و میراث‌ فرهنگی در تهران پیگیری می‌شود.

همچنین معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: دولت برای پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه تله‌کابین یاسوج آمادگی دارد و در صورت همکاری سرمایه‌گذار این مبلغ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تخصیص داده خواهد شد.

بانک هایی که همکاری نمی‌کنند

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در صورت همکاری سرمایه‌گذار در کمترین زمان ممکن تسهیلات لازم ارائه خواهد شد.

عسکری تصریح کرد: احداث این تله‌کابین علاوه بر اشتغال‌زایی به توسعه پایدار منطقه کمک خواهد کرد و با جذب گردشگر رونق را برای هم استانی‌ها به ارمغان خواهد آورد.

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

در همین راستا مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد نیز تصریح کرد: در زمان حاضر۴۰ طرح نیمه‌تمام گردشگری در مناطق مختلف استان در حال اجراست.

طالبی پور ادامه داد: تله‌کابین یاسوج، فاز دوم موج‌های آبی و مرکز سرگرمی، پل معلق مهریان طرح‌های پیشران اقتصادی هستند که تکمیل آنان سبب رونق و توسعه بیش‌ازپیش این استان می‌شود.

این داستان سر دراز دارد

گرچه آغاز مطالعات طرح تله‌کابین واقع در پارك جنگلی یاسوج از سال 86 آغاز شد اما به نظر می‌رسد سرگذشتی همانند طرح‌های راكد و کمپینم های اقامتی نیمه‌تمام واقع در این پارك در انتظار طرح تله‌کابین است. 

عملیات تله‌کابین یاسوج در مسیری به طول 1500متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا كوه دوری‌ای واقع در بالادست پارك جنگلی این شهر پیش‌بینی و طراحی‌شده است. 

این طرح گردشگری كه عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان استانی در سال 92 آغاز شد قرار بود كمتر از یك سال به بهره‌برداری برسد.

ظرفیت‌های طبیعی و مغفول مانده کهگیلویه وبویراحمد در یک نگاه

از اواخر آبان ماه که سرمای سوزان زمستان شهرهای شمالی کهگیلویه وبویراحمد را فرامی‌گیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان‌های گچساران ،کهگیلویه ،باشت،چرام ،لنده و بهمئی پذیرای گردشگران است.

فصل تابستان نیز درحالی‌که مناطق گرمسیری گرمای بالای ۴۰ درجه سانتی پایه را سپری می‌کند هوای دلپذیر و خنکی نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران جهانگردان خسته از گرما را به‌سوی خود جذب می‌کند.

این‌گونه است که کهگیلویه وبویراحمد را استان چهارفصل می‌نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می‌توانند از طبیعت آن بهره‌مند شوند.

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

رودخانه‌های خروشان،آبشارها، چشمه‌سارها و بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار جاذبه‌های تاریخی باعث شده این دیار بتواند گردشگران باسلیقه‌های متفاوت را جذب کند.

ازآنجاکه کهگیلویه وبویراحمد باوجود کوهساران زیبا، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه‌سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل‌های زینتی،بلوط،پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی و ۱۴ منطقه نمونه گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگری جنوب کشور است اما کمبود زیرساخت‌های گردشگری در این خطه از کشورمان همواره مورد گلایه مسافران بوده امید می‌رود اقدامات دولت سیزدهم بتواند بستر کاهش مشکلات مذکور را فراهم کند.

ظرفیت بدون نفت و راه توسعه دیار چهار فصل

تخصیص اعتبار به این طرح زیرساختی پیشران در حوزه اقتصادی تا حد زیادی در کاهش میزان بیکاری در استان نقش خواهد داشت و می‌طلبد توجه ای ویژه در این خصوص شود.

سالانه بیش از چندین هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کنند.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه‌های مردم‌شناسی چون پوشش‌ها و گویش‌های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌های تاریخی، ویژگی‌های مردم‌شناسی و آداب‌ورسوم گوناگون به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار