رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/09/21 Wednesday - 2024 11 December الأربعاء ، 9 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
یادداشت؛

این رسانه برای رسیدن به اهداف کثیف خود در ماجرای برهنه شدن دختر دانشجو (دانشگاه علوم و تحقیقات) از دو تکنیک رسانه‌ای تکرار و برجسته‌سازی برای اقناع مخاطب خود استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بهمن اسدی خیرآباد، فعال رسانه‌ای گچساران در تحلیلی در خصوص تکنیک رسانه‌ای شبکه معاند «ایران اینترنشنال» نوشت: موضوع ازآنجا شروع می‌شود که دختر دانشجویی در دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران به دلایل نامعلومی برهنه می‌شود این خبر به‌سرعت تیتر اول رسانه ایران ‌اینترنشنال می‌شود و از زمان وقوع این اتفاق تا صبح امروز 15 آبان که بیش از سه روز از این ماجرا نمی‌گذرد این رسانه در یک حرکت غیرمعمول 25 پست با این موضوع در صفحه اینستاگرامی خود بارگذاری و منتشر می‌کند.

بنابراین کار این به‌ظاهر رسانه را می‌توان از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرارداد؛ اما آنچه را می‌خواهیم در این تحلیل به مخاطبان فهیم ارائه دهیم چند نکته بسیار مهم است که شاید به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشته‌ایم.

هرکدام از ما به‌عنوان کاربران شبکه‌های اجتماعی و مصرف‌کننده رسانه‌ها باید این چند سؤال را از خودمان بپرسیم و در پی پاسخ آن باشیم اول اینکه وظیفه شرعی، انسانی و قانونی ما در هنگام بروز چنین اتفاقاتی چیست؟ دوم وظیفه اخلاقی و قانونی رسانه‌ها چیست؟

رسانه ‌اینترنشنال از 25 پستی که با موضوع دختر دانشجو کارکرده در 19 پست آن از تصویر برهنه او استفاده کرده است پست‌های که اصلاً نیاز به استفاده دوباره از عکس نداشته اما این رسانه با بازنشر تصاویر آن به دنبال یک هدف بوده و آن‌هم عادی انگاری بی‌حجابی در جامعه است.

نکته قابل‌توجه این است که این بازنشر تصاویر در حالی شکل می‌گیرد که خانواده این خانم دانشجو و عموم مردم مخالف نشر آن بوده‌اند و حتی شوهر این خانم در ویدئویی از مردم خواسته برای حفظ آبروی خانواده و فرزندان ایشان این تصاویر را بازنشر ندهند.

نکته مهم دیگر اینکه این رسانه در پست‌های ابتدایی که منتشر کرده است از عکس‌های مات یا به قولی تار شده استفاده کرده و در ادامه عکس‌ها را با وضوح کامل منتشر کرده است به‌طوری‌که حتی چهره دختر دانشجو به‌راحتی قابل‌مشاهده و شناسایی است. (بررسی جرم انتشار عکس نامتعارف در فضای مجازی طبق تبصره 4 ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای)

این رسانه برای رسیدن به اهداف کثیف خود از دو تکنیک رسانه‌ای تکرار و برجسته‌سازی برای اقناع مخاطب خود استفاده کرده است.

تکنیک اقناعی تکرار؛ رسانه‌ها با استفاده از تکنیک تکرار تعیین می‌کنند که یک موضوع یا سوژه رسانه‌ای را تا چه زمانی زنده‌ نگهدارند و از این موضوعات استفاده بهینه را داشته باشند.

تکرار یکی از تکنیک‌های پرکاربرد رسانه‌ای است. پیام‌های رسانه‌ای هرچه بیشتر تکرار شوند بیشتر در ذهن مخاطب تثبیت‌شده و همین بازگویی مجدد موجب اعتماد بیشتر می‌شود. رسانه‌ها بر اساس این تکنیک تلاش می‌کنند با تکرار زمان‌بندی‌شده پیام‌های تبلیغی، موضوع، کالا یا خدماتی که بر روی آن هدف‌گذاری کرده‌اند را تا زمانی که نیاز است در میان افکار عمومی زنده نگهدارند. هرچه پیام تبلیغی در مدت‌زمان طولانی‌تری به مخاطب عرضه شود و بیشتر تکرار شود، بهتر ملکه ذهن او می‌شود.

تکنیک اقناعی برجسته‌سازی؛ منظور از برجسته‌سازی رسانه‌ها این است که رسانه‌ها، به‌ویژه در اخبار و گزارش‌های خبری و برنامه‌های مستند، این قدرت را دارند که توجه عموم را به مجموعه‌ای از مسائل و موضوعات معین و محدود معطوف سازند و از مسائل و موضوعات دیگر چشم‌پوشی کنند. حاصل کار این می‌شود که بعضی از مسائل خاص توسط بسیاری از مردم در سپهر عمومی و خارج از قلمرو رسانه‌ها به بحث گذاشته می‌شود، درحالی‌که به مسائل و موضوعات دیگر توجه نمی‌شود (سولیوان، هارتلی، ساندرز و فیسکف)

بنابراین نظریه برجسته‌سازی مدعی تأثیر رسانه‌ها بر شناخت و نگرش مردم و تعیین اولویت‌های ذهنی آنان از طریق انتخاب و برجسته‌سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری است.

ایران اینترنشنال برای اهدافی که در نظر گرفته است ازجمله ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت، یک گروه رسانه‌ای قدرتمندی را به خدمت گرفته و این موضوع به ما گوشزد می‌کند که برای اثربخشی فعالیت رسانه‌ای در ایران، نیروی انسانی برخوردار از سواد رسانه‌ای و توانمند حرف نخست را می‌زند. اگرچه رسانه‌اینترنشنال با استفاده از تکنیک‌های اقناعی مختلف و زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای به دنبال پیاده کردن اهداف پلید خود در کشورمان است .

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار