
جاده اصلی لنده-تشان نیز بهعنوان یکی از محورهای اتصالدهنده بزرگراه ماهشهر-بهبهان به یاسوج-اصفهان است که چشمانتظار عزم دولت چهاردهم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» توسعه راهها بهعنوان یکی از سرمایههای ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور است که نقش ارزشمندی در حملونقل و کاهش میزان مسافتها، صرفهجویی سوخت به همراه خواهد داشت.
در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوقالعاده شبکه راههای زمینی که بیش از ۹۰ درصد از کل حملونقل کشور را همین راههای ارتباطی درون سرزمینی به خود اختصاص داده است که نقش و جایگاه راه و توسعه راهها را نشان میدهد.
ما اعتقاد داریم که در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حملونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی اثری مستقیم دارد چرا که تمرکز بر روی آن بر افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزشافزوده و ارتقای شاخصهای اقتصادی کشور اثر مستقیمی دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و کوهستانی که دارد جادههای ارتباطی آن نیز از دل کوهها میگذرد و همین امر باعث افزایش چندین برابری هزینههای راهسازی، توسعه راهها، احداث و حتی نگهداری راهها میشود.
کاهش مسیر ارتباطی در محورهای مختلف استان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است که این مهم در سفر مقام معظم رهبری و رؤسای جمهوری مختلف به استان به اتصال راه یاسوج - شیراز، یاسوج - گچساران، یاسوج - اصفهان در طول این سالها تحقق پیدا کرده است.
یکی دیگر از مهمترین محورهای ارتباطی استان که بیش از ۲۵ سال عملیات اجرایی آن به طول انجامید محور ارتباطی پاتاوه - دهدشت بود که مسیر چهارساعته دهدشت - یاسوج را به کمتر از دو ساعت کاهش داده که سهم و نقش مهمی در کاهش میزان سفر و سوخت خودروها به ارمغان داشته است.
این محور در ادامه کریدور شهر رضا، یاسوج، لنده، تشان، بهبهان به ماهشهر است که سهم مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور خواهد داشت و دراینبین این کریدور مهم از اصفهان تا یاسوج و از یاسوج تا دهدشت اتصال پیدا کرده است.
حال این گلوگاه مهم توسعهای که فاصله ۱۹۰ کیلومتری خوزستان تا تونل کوه پات را که اول ورودی به جاده دهدشت به پاتاوه است را به کمتر از ۴۵ کیلومتر کاهش میدهد که سهم قابلتوجهی در کاهش میزان سفر و صرفهجویی در سوخت خواهد داشت.
در سالهای گذشته روند اجرایی قطعه اول آن با بیش از ۷۵درصد پیشرفت کاری با اعتباری افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال اجرایی شده بود که با تغییرات مدیریتی در سطح استان و شهرستان این مهم با طرح ادعای برخی از مسئولان شهرستانی و استان و حتی نماینده مردم که مجوز ماده ۲۳ را ندارد عملاً تعطیل شد.
این در حالی است که این پروژه با اخذ مجوز ماده ۲۳ و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور بهعنوان طرح ملی در سال ۱۳۹۸ نیز آمده است.
باتوجهبه سابقه ۵ساله تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و مهمتر از آن درج عنوان محور لنده - تشان در قوانین بودجه سنواتی و عملکرد ۸۵۰ میلیاردتومانی ردیف طرح ۱۳۰۳۰۱۶۰۰۳ طی پنج سال گذشته متأسفانه عملاً قدمی برای احیای دوباره این پروژه حیاتی و ملی برای خروج از بنبست شهرستان لنده و اتصال به راههای اصلی عمداً یا سهواً قدمی برداشته نشد و این مهم بهعنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم همواره در دیدار با مسئولان و حتی تودیع و معارفه فرماندار جدید لنده نیز مطرح شده است.
سید محمد تقوی در واکنش تعطیلی پروژه راه لنده - تشان گفت: کسانی که با بیتدبیری، بهانههای واهی و حرفهای غیرکارشناسی محور لنده - تشان را بیش از شش سال عقب انداختند، باید در مقابل مردم لنده پاسخگو باشند و رسماً عذرخواهی کنند.
فرماندار شهرستان لنده گفت: این محور ملی و ترانزیتی بر اساس شواهد و اسناد موجود میتواند یکی از شریانهای حیاتی بین استانی و محل جابهجایی کالا و مسافر با کمترین زمان ممکن و صرفهجویی در مصرف سوخت و همچنین صادرات کالا از جنوب به شمال و کشورهای حوزه قفقاز باشد.
وی در ادامه افزود: تعلل چند ساله در خصوص پیشرفت فیزیکی عملیات طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان باوجود داشتن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و سابقه ۵ساله درج اعتبار در قانون بودجه سنواتی بههیچعنوان قابلتوجیه نیست.
تقوی در ادامه تأکید کرد: بررسیها گویای این واقعیت است که طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان فاصله جادهای استانهای غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استانهای شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان (اهواز - لنده - یاسوج - شیراز) حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی (اهواز - بهبهان - گچساران - باشت - بابا میدان - نورآباد - قائمیه - شیراز) کوتاهتر میکند و همچنین منجر به کاهش بیش از یکساعتی فاصله استانهای مرکزی کشور در امتداد مسیر پاتاو - دهدشت تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیجفارس در استان خوزستان می شود.
وی تأکید کرد: تسریع در مسیرهای کریدور شمال به جنوب از جمله مسائلی است که بی شک مورد استقبال دولت و از سیاستهای مهم دولت وفاق ملی است.
فرماندار شهرستان لنده گفت: انتظار میرود این محور مهم ترانزیتی که مدت چند سالی از سوی عدهای مغرضانه به کما رفت و به تعطیلی کشانده شد، بهزودی در دستور کار قرار گیرد و بهزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.
تقوی تأکید کرد: راهاندازی طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان علاوه بر روانسازی تعاملات اجتماعی منطقهای و ملی و جهتدهی و تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی و سفرهای زیارتی بهخصوص اربعین در بستر محور مذکور منجر به تکمیل کریدورهای جادهای جنوب و افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه میشود
انتهای خبر
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- انتصاب اولین فرماندار دولت پزشکیان در چرام
- آغاز انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- سرپرست علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
- رئیس منابع طبیعی شهرستان بهمئی منصوب شد
- پارکهای یاسوج آماده پذیرایی از مسافران نیستند
- پزشکیان و دولت برای گرانی دلار چه کردند؟
- انتصابات جدید در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
- آخرین میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد
- ارتقاء درجه سردار کهگیلویهوبویراحمدی به سرتیپ تمامی
- برگزاری رزمایش بزرگ بیت المقدس در کهگیلویهوبویراحمد
- تنها پارکعمومی لیکک آماده پذیرایی از مسافران نیست
- گچساران شاهد نمایش قدرت در رزمایش پیامبر اعظم (ص)
- میزان بارشهای کهگیلویهوبویراحمد تا صبح شنبه
- انتصاب یک کهگیلویهوبویراحمدی در منابع طبیعی خوزستان
- رمضان و نوروز، فرصتی برای معنویت و نشاط
- اقامتگاههای بومگردی،سفری به طبیعت زاگرس
- برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در لیکک
- شهدای گمنام یاسوج؛ میزبان لحظه تحویل سال 1404
- شعار سال 1404؛ سرمایهگذاری برای تولید
- بوی فاضلاب سروک همچنان به مشام میرسد
- جمله منتخب سال ۱۴۰۳ رهبر انقلاب انتخاب شد
- ورودی پر از زباله؛ آبی که هدر میرود
- نواخته شدن نوای الغوث الغوث در لیکک
- مردم لیکک عزادار ضربتخوردن حضرت علی (ع)
- خبرنگاران کهگیلویهوبویراحمدی در مورد سال 1403 چه گفتند؟
- در غرفههای توزیع میوه شب عید چهخبر است؟
- مراسم احیاء شب اول قدر در یاسوج
- جهش تولید با مشارکت زنبورداران
- ندای عاشقانه مردم باشت در شب قدر
- طنین الغوث، شبزندهداران شب قدر در لنده
- نوای الغوث الغوث گچسارانیها در اولین شب قدر
- تبوتاب خرید نوروزی شهروندان در آخرین شب سال
- هدررفت آب در بحران بیآبی در بهمئی
- محدودیتهای تردد پلیس در کهگیلویهوبویراحمد در نوروز ۱۴۰۴
- نجات مرد سقوط کرده در استخر ۱۰ متری
- وعدههای شهردار یاسوج در آخرین روز سال
- شب های قدر در لیکک کجا برویم؟
- یک کهگیلویهوبویراحمدی مدیر ناحیه ۵ بانک ملت شد
- پرتقالهای کهگیلویهوبویراحمد؛ طلای نارنجی با قیمت طلای زرد
- برخورد قاطع پلیس با قانونشکنان در لیکک
- نبض تند خرید «شب عید» در بازار گچساران
- استقبال از مسافران نوروزی با زباله!
- صنعت نفت گچساران؛ 46 سال مقاومت و تولید
- شب های قدر یاسوج هیئت کجا برویم؟
- سال نو، باران نو؛ هشدار نارنجی برای کهگیلویهوبویراحمد
- اینتر قبل از بارسلونا مسی را میخواست
- مسابقه عکاسی از کودکان و نوجوانان در کهگیلویهوبویراحمد
- مشاهده بیشتر