
دلسوزی برخاسته از ناآگاهی مردم نسبت به زیستبوم جانوری، ما را با معضل جدی کنترل جمعیت سگهای ولگرد و افزایش میزان گازگرفتگی توسط این حیوانات مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» این روزها دیدن سگهای لاغر و گرسنه در کنار جادهها آن هم در فصلهای سرما منظرهای تکراری و بعضا دلخراش است و ادامه آن در حاشیه جادهها به وفور شاهد نایلونهای غذا هستیم که برای سگها رها شدهاند.
دلسوزی برخاسته از ناآگاهی مردم نسبت به زیستبوم جانوری، ما را با معضل جدی کنترل جمعیت سگهای ولگرد و افزایش میزان گازگرفتگی توسط این حیوانات مواجه کرده است.
از طرفی نیز حامیان حیوانات معتقدند که کشتار سگها ناعادلانه و برخلاف موازین اخلاقی و حقوق حیوانات است و از طرفی دیگر غذا و پناهدادن به این حیوانات باعث فراهمکردن فرصت افزایش بیشتر آنها شده است.
این سگها عموماً در خارج و حومه شهر زندگی میکنند؛ اما وقتی به سبب رسیدگی به آنان توسط انسانها جمعیت آنها زیاد شود به شهر میآیند و آزادانه در کوچه و خیابان پرسه میزنند.
عوامل مختلفی در طبیعت باعث کنترل جمعیت سگها و تعدیل اکوسیستم میشود؛ بنابراین غذادادن به سگهای ولگرد جز ضرر محیطی و در معرض قراردادن سلامت انسانها پیامد دیگری ندارد.
این موارد فقط مختص سگها نیست. حتی غذادادن به پرندگان هم مستلزم شناخت گونه پرنده است. مثلاً اگر در زمستان به پرنده مهاجری که از پرواز جامانده، غذا بدهیم، این پرنده دیگر به سرزمین خودش برنمیگردد و این برای محیطزیست مخرب است.
گفتنی است ما با غذارسانی بدون شناخت آثار آن و دسترسی سگهای ولگرد به منابع غذایی جدید، رفتار مهاجرتی سگهای ولگرد را با اختلال مواجه خواهیم کرد؛ بنابراین سگهای ولگرد با خیال در همان جغرافیا باقی میمانند.
انسانها با حیواناتی که در اطرافشان زندگی میکنند ارتباط تنگاتنگ زیستی دارند. هر کنشی از سمت ما بر حیوانات تأثیر و از سمت آنان واکنشی خواهد داشت که این واکنش عملاً بر خود ما هم مؤثر است.
برای مثال وقتی قصاب محل آشغالگوشتهای خود را در محیط آزاد میگذارد و مرتباً این کار را تکرار میکنید، در واقع آن محل را به مرکز تجمع سگها و گربههای ولگرد تبدیل میکند. این کار موجب گردهمایی سگها و گربههای ولگرد شده و افزایش احتمال سرایت بیماری و انگلها میان آنان میشود. با افزایش بیماری در جمعیت حیوانات ساکن در زیستبوم ما، احتمال گسترش بیماریهای مشترک نیز بیشتر خواهد شد.
گفتنی است که سگهای ولگرد خیلی زود اهلی میشوند. وقتی سگهای ولگرد به غذا گرفتن از انسانها عادت میکنند یاد میگیرند که هر انسانی باید حامل مواد غذایی باشد و اگر این انتظار برآورده نشود عصبانی شده و به انسانها حمله خواهند کرد، تجربه ثابت کرده است که دخالت بیش از حد انسان در طبیعت، عواقب بد جبرانناپذیری به دنبال داشته است.
غذادادن به سگهای ولگرد قدرت بقا و سبب افزایش آنها میشود؛ بنابراین ما پس از مدتی شاهد افزایش جمعیت سگهای ولگرد در حومه و حتی مرکز شهر خواهیم بود.
یکی از مهمترین جنبههای مخرب غذادادن به سگهای ولگرد، اهلیکردن حیوانات وحشی است. بهاینترتیب سگهایی که تحت سرپرستی شما نیستند را به خود وابسته و به تدریج رفتار جستجوی غذا را در آنها کور خواهید کرد.
یکی از معضلات و مشکلات افزایش سگهای ولگرد شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گازگرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلودهکردن محیط است که تمام این موارد ضرورت جمعآوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان میدهد.
حضور سگها در سطح شهرها و روستاها آسایش مردم را به خطر انداخته و در مواردی خبری مبنی بر حمله سگهای ولگرد به کودکان و بزرگسالان در مناطق مختلف به گوش میرسد و حتی در سطح جادهها حضور این حیوانات باعث تصادفاتی میشود.
در هفتههای اخیر خبرهای دردناک و تأسفبار از حمله سگهای ولگرد به کودکان و دانشآموزان و حتی بزرگسالان و تصادفات جادهای و... شنیدهایم.
اگر چه سگ از گذشتههای دور دوست بشر به شمار میرفته و با اهلی شدن آن خدمات گستردهای را به بشر کرده است، اما امروزه در هیچ جامعهای وجود سگهای ولگرد و بدون صاحب پذیرفته نیست.
سگهای ولگرد از شمال شهر تا محلات حاشیهای و مرکزی شهر وجود دارند و حتی ما گاهی با دستهها و گلههای سگ در داخل شهر و محلات حاشیهای و شهرکها مواجه میشویم که بسیاری از شهروندان نیز خواهان پاکسازی شهر از وجود این حیوانات هستند. مطابق قانون نیز جمعآوری سگهای ولگرد در حیطه وظایف شهرداریها است و به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداریها است.
افزایش جمعیت سگهای ولگرد و بیصاحب به معضلی در محیطهای شهری، روستایی و محیطزیست تبدیل شده است، که نتیجه دخالت بشر در اکوسیستم است.
اسلام دین تعادل و میانهروی است. این اعتدال و میانهروی را بهوضوح میتوان در دستورات اسلامی نیز مشاهده کرد. پیشوایان و بزرگان مذهبی ما، با اینکه عقیده به نجاست سگ دارند، امّا ظلم به این حیوان را روا ندانسته، حق و حقوقی برای آن قائل شدهاند.
فقه اسلام همانطور که ثواب نگهداری حیوانات را بیش از آنچه تصور میکنیم به ما میدهد. در بعضی موارد هم از نگهداری بعضی حیوانات ما را منع کرده است، حیواناتى که آزار و ضررى به انسان وارد کنند، مانند سگ هار و دیگر حیوانات بیمار که بیمارى آنها علاجناپذیر و موجب ضرر است.
نکتهای که درباره طبیعت وجود دارد این است که باتوجهبه زیستگاه، شرایط غذایی و سایر موارد مشابه طبیعت به یک حد نرمال و ثابتی است و انسانهای گاها ناآگاه نباید با دخالت خود در این امر موجب خسارات و آسیب های جدی به جان ارزشمند و طبیعت اطراف خود شوند.
شایان ذکر است که بدانیم این روزها ما با دلسوزیهای اشتباه به این حیوانات در اکوسیستم طبیعی، آنها اختلال ایجاده کرده و تبعات آن را در شهرها و روستاهای خود مشاهده میکنیم.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- سفری تاریخی با تحولی شگرف در کهگیلویهوبویراحمد
- دستگیری عاملان شهادت قاضی احسان باقری
- راهاندازی پویش #برکت_حضور، #رهبرم_آمد
- دستگیری دومین مضنون شهادت محیطبان خائیز
- وقتی رهبر انقلاب مهمان چادرهای عشایر شد
- «اعتمادسازی» تاکتیک دروغین مذاکره با ایران
- دستگیری سارق حرفهای در بویراحمد
- بازار روز دهدشت، نقطه بحران فراموششده
- گلههای اهالی پسباغ ممبی از مسئولان
- زخمکاری یک بازارچه بر پیکر پایتخت طبیعت
- مشاهده بیشتر