
عملیات اجرایی تلهکابین یاسوج از ۱۲مهر سال ۱۳۹۲ آغاز شد، اما باگذشت حدود یک دهه پیشرفت آن حدود ۳۰ درصد است و ساخت این طرح بهعنوان مطالبه بهحق مردم در پایتخت طبیعت ایران نیمهکاره مانده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»روزگاری قرار بود رویای نشستن در تلهکابین یاسوج بر بالای کوههای دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج در میان ابرها و مه صبحگاهی در هوای پاک و دلانگیز پایتخت طبیعت ایران،قله دو گوش و دوریاب پایتخت طبیعت به واقعیت تبدیل شود اما این مهم تنها در حد یک مطالبه باقیمانده و همکاری نکردن بانکهای عامل با سرمایهگذار و نوسانات بازار ارز این رویا را در حال حاضر به رو فراموشی برده است.
یک دهه از کلنگ زنی تله کابین بشار گذشت
آغاز مطالعات طرح تلهکابین واقع در پارک جنگلی یاسوج از سال ۸۶ آغاز شد و کلنگ ساخت آن در سال ۹۲ به زمین زده شد و قرار بود در ۳۶ ماه تکمیل شود که وعده سیوشش ماهه به یک دهه رسیده است و امروز نیز خبری از آن به گوش نمیرسد.
عملیات تلهکابین یاسوج در مسیری به طول هزار و ۵۰۰متر فقط حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریای واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیشبینی و طراحیشده و قرار بر این بود که این تلهکابین در 6کیلومتر تا قلههای دنا و کاکان امتداد داشته باشد.
به گفته مسئولان پیشین میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد میزان اعتبار پیشبینیشده برای این طرح را افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال اعلام کرده بودند که با توجه به نوسانات صورت گرفته در بازار شاید بیشتر از این مقدار نیز باشد.
بر اساس گفته مسئولان پیشین ۱۵۰میلیارد ریال از این میزان اعتبار تسهیلات بانکی و مابقی نیز سهم آورده سرمایهگذار بوده و تمام مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز دریافت شده است.
ده سال فقط 30درصد پیشرفت فیزیکی
بد نیست بدانیم که حدود چهار هزار مترمربع زمین در اطراف تلهکابین برای احداث یک مجتمع فرهنگی و توریستی هم اختصاصیافته بوده که تاکنون تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ادامه اجرای این طرح هم خبری نیست و این مسئله را میرساند که شاید این پروژه در ذهن مسئولان امر به فراموشی سپردهشده باشد.
باید بدانیم که توجه ویژه به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار منتهی خواهد شد، ازاینروی گردشگری بهعنوان بزرگترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نامگرفته است و با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه سرزمین چهارفصل و همزیستی شهر یاسوج و سی سخت در دامان زاگرس همیشه استوار، این ظرفیت میتواند توسعه درخشانی را برای این دیار رقم بزند، که متأسفانه هیچگونه برنامه مدونی در این راستا در این استان دیده نمیشود.
امروز صنعت گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار میرود اما ما همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوختهایم، اما اگر به چشمانداز کوتاهمدت ،میانمدت و بلندمدت میتوان برای این مهم دست یافت که این مهم میتواند پلههای ترقی توسعه این دیار را رقم بزند.
برای نمونه با اجرای طرح تلهکابین یاسوج حداقل برای ۳۰۰ نفر بهصورت مستقیم و چند هزار شغل بهصورت غیرمستقیم اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد و تا حدودی گره کور بیکاری در استان آزادتر خواهد شد.
این سفر در حد یک حرف بجای ماند
لازم به ذکر است تیرماه سال گذشته، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در بازدید از پروژه در حال ساخت تلهکابین یاسوج گفته بود که تخصیص اعتبار از طریق تسهیلات ارزانقیمت در سطح ملی برای پروژه تلهکابین یاسوج پیگیری میشود.
محسن کوشش تبار افزوده است: مشکلات پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایهگذار این پروژه در جلسه مشترک بانک عامل، سرمایهگذار و میراث فرهنگی در تهران پیگیری میشود.
وی بیان کرده بود: این پروژه نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی مردم کهگیلویه وبویراحمد دارد.
همچنین معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفته است: دولت برای پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه تلهکابین یاسوج آمادگی دارد و در صورت همکاری سرمایهگذار این مبلغ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تخصیص داده خواهد شد.
احسان عسکری حمایت از این طرح از سوی همه نهادها را ضروری دانست و اظهار کرده است: نیاز است سرمایهگذار نسبت به تسویه تسهیلات دریافتی از بانک اقدام کند.
وی بیان کرده است: با توجه به اینکه این طرح جزو طرحهای اقتصاد مقاومتی است در صورت همکاری سرمایهگذار در کمترین زمان ممکن تسهیلات لازم ارائه خواهد شد.
عسکری تصریح کرده است: احداث این تلهکابین علاوه بر اشتغالزایی به توسعه پایدار منطقه کمک خواهد کرد و با جذب گردشگر رونق را برای هم استانیها به ارمغان خواهد آورد.
چشمانداز آینده توسعه گردشگری
استاندار کهگیلویه وبویراحمد درزمینهٔ تکمیل این پروژه مهم گردشگری مرکز استان نیزعنوان کرده است:این مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری تنگه مهریان یاسوج (پل معلق، رستوران گردان، دریاچه تفریحی، سورتمه ریلی، تلهکابین، زیپ لاین، کارتینگ و غیره) با سرمایهگذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی طراحی و آماده اجرا است که باید موانع آنها برطرف شود.
همچنین در این راستا مدیرکل میراث، گردشگری و صنایعدستی کهگیلویه وبویراحمد نیز تصریح کرد: در زمان حاضر۴۰ طرح نیمهتمام گردشگری در مناطق مختلف استان در حال اجراست.
طالبی پور به ادامه روند تلهکابین یاسوج و پل معلق مهریان اشاره کرد وِ گفته است: طرحهای پیشران اقتصادی هستند که تکمیل آنان سبب رونق و توسعه بیشازپیش این استان میشود.
هرچند طالبی به رفع موانع این پروژههای مهم و بزرگ گردشگری با مسئولین بالادستی ازجمله منابع طبیعی خبر داده است، اما باز می بینیم که بعد از 24ماه از سرکار آمدن گروه مدیریتی جدید در استان ،باز سنگ بزرگ پای سرمایهگذار هنوز برداشته نشده و هرروز بهانههای جدید برای اتمام این پروژه به گوش میرسد.
ظرفیتهای طبیعت زاگرس جنوبی در یک نگاه
از اواخر آبان ماه که سرمای سوزان زمستان شهرهای شمالی کهگیلویه وبویراحمد را فرامیگیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستانهای گچساران ،کهگیلویه ،باشت،چرام ،لنده و بهمئی پذیرای گردشگران است.
فصل تابستان نیز درحالیکه مناطق گرمسیری گرمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد را سپری می کند هوای دلپذیر و خنکای نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران وجهانگردان خسته از گرما را بسوی خود جذب می کند .
این گونه است که کهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می توانند از طبیعت آن بهره مند شوند.
از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد با وجود کوهساران زیبا، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل های زینتی،بلوط،پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی و ۱۴ منطقه نمونه گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگری جنوب کشور است اما کمبود زیرساخت های گردشگری در این خطه از کشورمان همواره مورد گلایه مسافران بوده امید می رود اقدامات دولت سیزدهم بتواند بستر کاهش مشکلات مذکور را فراهم کند.
یاسوج، شهر فراموش شده در توسعه گردشگری
از شهر یاسوج با نام پایتخت طبیعت ایران یاد میکنند شهری که از مواهب طبیعی همه چیز را در دل خود دارد.
شهری که از یک سو احاطه شده در جنگلهای زیبای بلوط زاگرس است و از سوی دیگر رودخانه خروشان و زیبای بشار از دل این شهر عبور میکند و چشماندازهای زیبایی در آن بر جای گذاشته است.
شهری که از دورنمای آن بعد از جنگلهای سبز بلوط کوههای سر به فلک کشیده و پر از برف دناست و زیبایی آن را صد چندان کرده است.
اما با وجود همه این ظرفیتها تاکنون بسیاری از زیرساختهای گردشگری در یاسوج مغفول مانده و باید برای جلب و جذب هر چه بیشتر گردشگر این زیرساختها را تکمیل کرد که یکی از آنها تلهکابین است.
تلهکابین یاسوج در سالهای اخیر مورد سهلانگاری مسوولان به خصوص در بخش گردشگری قرار گرفت اما در دوره جدید و مدیریت کنونی شتاب اجرای آن بیشتر و بهتر شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- چرا حافظان طبیعت قربانی میشوند؟
- برکت حضور، ترند شبکه ایکس شد
- نگاه ویژه رهبر انقلاب به محرومیتزدایی در کهگیلویهوبویراحمد
- مهار آتشسوزی گسترده در مرز لنده و چاروسا
- سفری تاریخی با تحولی شگرف در کهگیلویهوبویراحمد
- دستگیری عاملان شهادت قاضی احسان باقری
- راهاندازی پویش #برکت_حضور، #رهبرم_آمد
- دستگیری دومین مضنون شهادت محیطبان خائیز
- وقتی رهبر انقلاب مهمان چادرهای عشایر شد
- «اعتمادسازی» تاکتیک دروغین مذاکره با ایران
- مشاهده بیشتر