
اخبار مخابره شده هرروز در رسانهها و خبرهای غمانگیز از فوت هموطنان در تصادفات جادههای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد نمادی از قدمهای شوم مرگ در این محورهای جادهای است؛اما سئوال اینجاست مقصر چه کسی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» تصادف و فوت، واژههای نامیمون و غمباری است که امروز با رسانههای کهگیلویه وبویراحمد عجین شده است و هرروز در پنجره رسانهای و مجازی خبرگزاریهای و سایت محلی کهگیلویه وبویراحمد این خبرها را مخابره میکنیم و روزی نیست که خبر یک تصادف مرگبار در جادههای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد به گوش نرسد.
باید بدانیم که کهگیلویه وبویراحمد دارای شش هزار و 800 کیلومتر راه ارتباطی 203 کیلومتر بزرگراه، 439 کیلومتر راه اصلی، 1071 کیلومتر راه فرعی، 4425 کیلومتر مابقی راههای روستایی است.
رانندگی پرخطر و سرعت غیرمجاز
جادههای کوهستانی، با مناظر خیرهکننده و پیچوخمهای نفسگیر، همیشه یکی از پرخطرترین مسیرهای رانندگی در ایران بهویژه در مناطقی زیبای و کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد بودهاند؛ باوجود هشدارهای پلیس راهور و نصب تابلوهای ایمنی، آمار تصادفات در این جادهها همچنان نگرانکننده است؛ اما چرا این مسیرها تا این حد مرگبار هستند و چگونه میتوان از فاجعه جلوگیری کرد؟
بسیاری از رانندگان در جادههای پرپیچ، با سرعتبالا حرکت میکنند و در پیچهای تند کنترل خودرو را از دست میدهند؛ سبقتهای غیرمجاز، بهویژه در مسیرهای دوطرفه کوهستانی، یکی از دلایل اصلی برخوردهای مرگبار است.
نقش گردنههای خطرناک در تصادفات وحشتناک
در همین زمینه بررسیها نشان میدهد افزون بر یک هزار و 500 کیلومتر نقاط حادثهخیز در این استان وجود دارد و دارای بیش از 40 گردنه خطرناک است.
از سویی دیگر باید این مسئله را نیز گوشزد کنیم که بسیاری از جادههای استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوهها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را میطلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راههای مواصلاتی دارد و درواقع روزانه خانوادههای زیادی را داغدار و یا گرفتار بیمارستان میکنند.
حال میبینیم که حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جادهای در کهگیلویه وبویراحمد همیشه وجود داشته و بار ها از سوی رسانهها موردنقد قرارگرفته، چنانکه بهطور میانگین هر 2 روز یکبار شاهد وقوع حوادث تلخ جادهای بوده و افراد زیادی در جادههای استان جان خود را از دست دادند.
چه کسی مقصر است، جاده یا راننده
اما به این مسئله باید اشارهکنیم که استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در استان کهگیلویه وبویراحمد در سالهای گذشته بشدت افزایشیافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درونشهری و برونشهری بیشماری شده است.
دلایلی مهم و بیشماری مانند نداشتن گواهینامه رانندگی، عدم رانندگی با سرعت مجاز، افزایش سرعتهای بیدلیل، عدم رعایت فاصله طولی، عیوب وسایل نقلیه، عدم ایمنی جادهها و خیابانها، وجود بیشازاندازه خودروهای شوتی و نیز عدم برخورد قاطع پلیس سبب بروز تصادفات رانندگی خطرساز در سطح جادههای استان شده است.
جادههای که جان میگیرند
هرچند که برخی از مواقع باید رانندگان و یا عدم توجه به مسائل ایمنی را از مهمترین مشکلات سوانح دانست، اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که جادههای کهگیلویه و بویراحمد در پاره از مواقع از امنیت خوب برخوردار نیستند.
پیچهای خطرناک، شیبهای تند، نبود دوبانده بودن برخی جاده مواصلاتی ازجمله معایب این جاده به شمار میروند.
آماری که بیشتر میانگین کشوری است!
بر اساس آمار نرخ وقوع تصادفات رانندگی در این استان از میانگین کشوری بیشتر بوده که این زنگ خطری است و باید جدی گرفته شود.
کهگیلویه وبویراحمد درزمینهٔ نرخ وقوع تصادفات در هر یکصد هزار تصادف، ششمین استان کشور است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزوده است: بیشتر تصادفات و حوادث رانندگی مربوط به کمربندی یاسوج است و نباید در این نقطه حادثهخیز نقاط کوری وجود داشته باشد.
حال باید بدانیم که تبدیل دو راه اصلی پاتاوه- دهدشت و بابامیدان-یاسوج-سمیرم به بزرگراه و آزادراه مهمترین خواسته مردم کهگیلویه وبویراحمد از دولت است؛ کریدور شمال به جنوب کشور که به سمت مرکز و تهران تعریف میشود قسمتی از آن، از استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد عبور میکند.
سرزمین زاگرس نیازمند توسعه ریلی هوایی و جادهای
باید بدانیم با توجه به وضعیت خاص و توپوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان قسمتی از زاگرس مرکزی، این استان دارای راههای اصلی درجهیک بوده که باوجود ترافیک سنگین، خودروهای سواری و ماشینهای سنگین حمل کالا در این جاده باعث مشکلاتی ازجمله تصادفات جانی و مالی شده است.
بیتردید این مسئله نیز باید موردتوجه قرار گیرد که تردد در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گردشکرپذیر بودن و همچنین قرار گرفتن بین استانهای بزرگی همچون فارس، خوزستان و اصفهان و اتصال جنوب به مرکز کشور روزبهروز در حال افزایش بوده که این افزایش تردد در کنار جادههای ناایمن بر تلفات ناشی از تصادفات افزوده است.
آمار نگرانکننده تصادفات در محورهای استان چهارفصل
افزایش تلفات ناشی از تصادفات در کهگیلویه وبویراحمد نگرانکننده است تا جایی که هر دو روز یکبار شاهد تصادفات وحشتناک منجر به فوت درراههای اصلی این استان هستیم که نیازمند یک بازنگری دقیق و فوری در این زمینه است
باید بدانیم که سرعت غیرمجاز و رفتارهای پرخطر رانندگی، سالانه جان صدها نفر را در جادههای کهگیلویه و بویراحمد میگیرد. باوجود هشدارهای پلیس و قوانین سختگیرانِ، برخی رانندگان همچنان با بیاحتیاطی، نهتنها جان خود، بلکه زندگی دیگران را نیز به خطر میاندازند؛ اما چرا سرعت غیرمجاز اینقدر کشنده است؟ و چگونه میتوان این رفتار مخرب را تغییر داد؟
بر اساس آمار ارائه شده طی دو ماهه اول سال جاری، بیش از ۲۸۴۰ نفر در تصادفات جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد مصدوم شدهاند که نشاندهنده افزایش چشمگیر حوادث رانندگی و نیاز مبرم به توجه بیشتر به ایمنی راهها است.
سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد از مصدومیت حدود سه هزار نفر در تصادفات رانندگی استان در دو ماهه نخست امسال خبر داد و گفت:در این مدت، از ۴۰ هزار و ۸ تماس دریافت شده، ۸۸۹۱ مورد منجر به اعزام تیمهای عملیاتی به محل حادثه شده است.
از مجموع مأموریتهای انجام شده، ۲۰۵۱ مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده و ۲۸۴۶ نفر در این تصادفات مصدوم شدند که ۲۲۹۲ نفر به مراکز درمانی منتقل شدهاند.
بسیاری از رانندگان فکر میکنند در سرعتهای بالا هم میتوانند خودرو را کنترل کنند، غافل از اینکه در شرایط بحرانی (مانند ترمز ناگهانی یا پیچهای غیرمنتظره)، حتی بهترین رانندگان هم ممکن است واکنش درست نداشته باشند؛ از سویی دیگر وجود بیشازاندازه و غیره منتظره خودروهای شوتی نیز بر این افزایش مهلک رانندگی در این دیار افزوده است.
همچنین نیز متأسفانه برخی، بهویژه نوجوانان و جوانان، رانندگی پرسرعت را نوعی هیجان و شجاعت میدانند، بدون توجه به عواقب مرگبار آنکه همین مسئله باعث حوادثی میشود که جبران قابل انجام دیگر نیست.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- صلح و سازش پس از سالها در بهمئی
- هندوانه کشاورزان کهگیلویه درحال خراب شدن است
- وقوع زمینلرزه ۴/۹ ریشتری در دهدشت
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- آبیهای بهمئی به خیابان ریختند
- نرخهای نجومی در آبشار یاسوج
- روستاهایی که در بهمئی سخت نفس میکشند
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- جشن فارغالتحصیلی یا مراسم عروسی
- پارک جنگلی یاسوج؛ بهشت گمشده زاگرس
- افزایش افسارگسیخته قیمت میوه در گچساران
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- محصولات روی زمین مانده؛ مسئولان باشت کجایند؟
- آخرین خبر از خسارات زمینلرزه شدید در دهدشت
- زعامت رهبر انقلاب؛ استمرار عزت و اقتدار ایران
- شهادت در سکوت کوهها؛ داستان رشادت محیطبان خائیز
- امام خمینی(ره) تمام مرزها و مکاتب را درنوردید
- اقامه نماز عید سعید قربان در مصلای یاسوج
- ابهام در هزینههای صفحه شخصی معاون عمرانی استاندار
- نفرت از صهیونیست متاثر از انقلاب امام است
- پیام تسلیت مسئولان در پی شهادت محیطبان خائیز
- 3 فوتی و مصدوم در تنگ گنجهای یاسوج
- جزئیات مراسم تشییع پیکر محیطبان خائیز
- مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در باشت
- اعزام کاروان زیارتی بهمئی به حرم امام راحل
- سوگواری بهمئیها در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)
- رمپ یاسوج-بابامیدان؛ راه فرار یا تله مرگ؟
- تجدید بیعت با امام و آرمانهای انقلاب
- تشریح جزئیات شهادت محیطبان به روایت دادستان یاسوج
- در دیدار وزیر ارتباطات با سیدحسن؛ چه گذشت
- برخی مدیران شهری مدیر هزینهاند، نه مدیر درآمد
- برخورد شدید با مسببان آتشسوزی در باشت
- سی و ششمین سالگرد امام راحل در سیسخت
- جزئیات جدید از شهادت محیطبان کهگیلویهوبویراحمدی
- زمینهای کشاورزی منطقه دشمنزیاری سیراب شدند
- شهادت محیطبان خائیز در درگیری با متخلفین شکار
- حرکت عاشقان امام راحل به سوی حرم یار
- یک کهگیلویهوبویراحمدی رسماً فرماندار نهبندان شد
- امام خمینی(ره)، نماد وحدت و اتحاد اسلامی
- میثاق بسیجیان لنده با امام؛ پیمانی ناگسستنی
- حرکت خودجوش بسیجیان باشتی به سمت حرم یار
- امام؛هنر را ابزاری برای بیداری امت میدانست
- متهم نگریخت و جایزه داد!
- مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در گچساران
- مشاهده بیشتر