
چندین سال از افتتاح نیمهکاره جاده کریک-سی سخت میگذرد ولی همچنان مقداری از این جاده ارتباطی خاکی مانده که بیشتر به دلیل داشتن یک معارض محلی بوده که به سرانجام نرسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، سی سخت مرکز شهرستان دنا ملقب به سرزمین برف و آفتاب یکی از توریستیترین مناطق کهگیلویه وبویراحمد و جنوب کشور محسوب میشود که ازلحاظ زیرساختی نیاز به توجه بیشتر مسئولان است.
در سالهای اخیر به موضوع جادهسازی در سی سخت توجه ویژهای شده که در این خصوص میتوان به احداث دو تونل به طول رفتوبرگشت، پل بزرگ سی سخت و پروژه تعریض محور یاسوج به سی سخت اشاره کرد.
چند ماه از وعده مسئولان گذشت
به دنبال احداث این پل ارتباطی بزرگ که یکی از بزرگترین پلهای کشور است قرار بر این شد به مدت ۳۶ ماه جاده اصلی یاسوج به سی سخت مسدود شود.
حال هماکنون پیمانکار این پل بزرگ در حال تجهیز کارگاه است که دستگاههای سنگین عمرانی نیز در این مکان در حال آمادهسازی هستند.
باید دانست این پل دارای دو باند رفتوبرگشت بوده که عملیات اجرایی تا حدودی آغازشده که بهمنظور احداث آن مسیر جایگزین برای ورود به سی سخت مشخصشده است.
احداث جاده توریستیترین شهر جنوب غرب کشور در بلاتکلیفی
هرچند فرماندار سابق دنا پیشازاین در این خصوص اظهار داشته است، مسیر بیاره، کریک به محور اصفهان و امیرآباد کریک به محور پاتاوه بهعنوان مسیر جایگزین برای ورود به سی سخت تعیینشده ،اما همچنان برخی مشکلات میدانی و معارضاتی باعث شده که نه پروژه پل بزرگ سی سخت به سرانجام برسد و نه این جاده حیاتی که به کمربندی سی سخت به کریم معروف است به سرانجام برسد.
باید بدانیم جاده کمربندی کریک به سی سخت در سال 82 عملیات اجرایی و نقشهبرداری آن شروع شد و در سال 84 با پیشرفت قابلتوجهی آغاز و تا سال 88 ادامه داشت و از سال 88 تاکنون به دلایلی ازجمله معارضات و راکد ماندن کار اجرایی و پیشرفت میدانی این پروژه به کما رفت تا اینکه در سال93 با پیشرفت قابلتوجهی شروع به فعالیت دوباره کرد و تا حدودی عملیات اجرایی آن پیشرفت داشت.
دو دهه از افتتاح نیمه کاره این پروژه گذشت
اکنونکه چندین سال از افتتاح نیمهکاره این جاده میگذرد، همچنان مقداری از این جاده ارتباطی خاکی مانده که بیشتر به دلیل داشتن یک معارض بوده که مشکلاتی را برای شهروندان و مسافران به وجود آورده است.
این جاده مهم و حیاتی در قلب شهرستان دنا که میتوانست نویدبخش روزهای شکوفایی توریستی سی سخت باشد و مسیری میانبر جهت دسترسی به محور یاسوج به اصفهان بوده و با عبور از روستای توریستی بیاره و کریک به پاتاوه میرسد، حال بعد از قریب دو دهه به دلایل برخی مسائل معارضین از سوی مالکان باغات همجوار آن عملیات اجرایی و پایانی آن صورت نگرفته است.
دست روی دست گذاشتن یک اداره
حتی به دلیل توجه نکردن مسئولان امر ازجمله حملونقل و راهداری هنوز تابلوهای مسیر و حتی روشنایی در برخی از مکانهای این پروژه کمربندی انجامنشده است که همین مسئله باعث شده که همچنان طرح جاده جایگزین جاده اصلی سی سخت در بلاتکلیفی بماند.
هرچند شعبانی سرپرست فرمانداری شهرستان دنا خواهان تسریع عملیات نصب تابلو، کار دریل و حتی آسفالت باقیمانده این جاده از سوی مسئولان ذیربط شده است، اما همچنان به دلیل مشکلات معارضتی که گویی تمامی ندارد این مسئله همچنان پابرجاست.
باید بدانیم که جاده یاسوج به سی سخت بهعنوان قدیمیترین جاده در مناطق سردسیری استان که از وسط بلوطهای کهنسال با داشتن پیچهای خطرناک و مرگآفرین عبور میکند ضمن گردشگری بودن این مسیر یکی از جادههای پر تصادف استان بهحساب میآید.
با توجه به توریستی بودن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا که در ۳۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج قرار دارد، افتتاح این جاده که مسیر فعلی آن دارای نقاط حادثهخیز فراوانی است منجر به کاهش مخاطرات و سوانح جادهای و همچنین شکوفایی گردشگری این منطقه توریستی خواهد شد.
از مجموع پروژه ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲ تونل با هزار و ۵۰۰ متر در آن جانمایی شده ۱۴ کیلومتر در سالهای قبل افتتاحشده و مابقی نیز در دست اجراست که درصد پیشرفت فیزیکی آن ۴۱ درصد است.
با بهرهبرداری از این طرح مشکلات ترافیکی و تصادفات تا حدود زیادی در محور یادشده کاهش خواهد یافت.
لازم به ذکر است، کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- پرواز اورژانس هوایی کهگیلویهوبویراحمد برای بیمار مارگزیده
- بازگشت به زادگاه پس از ۸۸ سال
- انتصاب جدید در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویهوبویراحمد
- آبشار یاسوج؛ روایتگر جریان زندگی سرزمین زاگرس
- یک کهگیلویهوبویراحمدی مدیرکل بنیاد مسکن تهران شد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- رئیس اداره دامپزشکی بهمئی منصوب شد
- تغییرات مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- سقوط از کوه ماغر یک مصدوم برجا گذاشت
- خداحافظ آقای قاضی
- غارت گیاهان کوهی در بهمئی
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- فوت قاضی خوشنام دادگستری کهگیلویهوبویراحمد
- گامی مؤثر در حذف خردهفرهنگهای اشتباه
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- علت اولیه سانحه رانندگی قضات کهگیلویهوبویراحمدی
- وعده صادق ۱، زلزلهای در قلب رژیم صهیونیستی
- پلمپ ۲ مرکز غیرمجاز لابراتور دندانساز در یاسوج
- تقدیر خاص معاون استاندار از خدمات جاودان سیرت
- طنین کاروان زیر سایه خورشید در لنده
- نقش ارزشمند هنرمندان در توسعه بهمئی
- خشکسالی و بحران آب؛ آینده تاریک کهگیلویهوبویراحمد
- شمیم عطر رضوی در گلزارشهدای روستای ایدنک
- تجلیل از کارگران لندهای توسط خدام امام رضا(ع)
- بسیج همه امکانات استان برای اربعین حسینی
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کشف ۴ دستگاه رمز ارز قاچاق در گچساران
- گلههای مردم کهگیلویهوبویراحمد از مسکن تا اشتغال
- داستان غمانگیز آرد بیکیفیت و نان گران!
- همایش عقیدتی بهمئی؛ تجلی عشق به انقلاب
- اتصال جاده پارک جنگلی به بلوار شهدای بنسنجان
- کلنگزنی مدرسه ۶ کلاسه تمنک سفلی
- کشف کالاهای قاچاق ميلياردی در بويراحمد
- زنگ سپاس در لنده؛ نغمهای از قدردانی
- اقتصاد مقاومتی در عمل؛ الگوی نوین درآمد-هزینه
- سپاس به وسعت آسمان؛ مدارس باشت قدردان معلمان
- کهگیلویهوبویراحمد در مسیر تبدیل شدن به قطب خودروسازی
- باشت از نعمت پایگاه انتقال خون محروم است؟
- غرق شدن جوان دهدشتی در رودخانه مارون
- بحران کمآبی به تنگابدال بهمئی رسید
- پایان بهاری ششمین رویداد تولید محتوای دیجیتال
- توهین به رئیس مجمع برای FATF
- فرصت طلایی طارمی برای تاریخسازی برای ایران
- برپائی میز خدمت آموزش و پرورش در باشت
- تجهیز؛ تحولی در مدیریت شهری و جادهای باشت
- یاسوج در محاصره وانتهای میوهفروش!
- رتبه برتر بازیسازی کشور به کهگیلویهوبویراحمد رسید
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- کهگیلویهوبویراحمد آماده استقبال از سرمایهگذاران است
- مشاهده بیشتر